Imura art gallery is pleased to announce that it will host the sixth solo exhibition by Yoshimi Miyamoto.
An artist who has single mindedly pursued monochromatic painting since her college years, Miyamoto has maintained a simple passion at the center of her artistic journey―to capture the phenomenon we call light.
Her exploration began with presentations of light passing through pressed or freeze-dried flowers, and grew to encompass works such as images of light and shadows cast on sculptures or white-dyed flowers, and impressions of potted flowers bathed in the intense sunlight of a foreign setting. While her paintings incorporate a diverse array of subjects for their motifs, they all embody Miyamoto’s quest to understand how to capture light.
In 2022, Miyamoto unveiled a set of new light-themed paintings that used as motifs the glassware creations of Émile Gallé and the Daum brothers. Describing the process behind them, she explained, “I painted three types of light―light that expresses the radiance of the glass surface, light that passes through the glass from the inside, and light that enables us to distinguish objects. ... As I painted, however, I was gnawed at by this feeling that I wasn’t fully engaging with the glass itself. It was a sense that I was painting the phenomena occurring on the surface of the glass.”
The upcoming solo exhibition will present new paintings that depict plants encased in ice. This new motif goes back to her thwarted attempted to capture glass itself and uses the space artificially created within ice to evoke the world between the front and back surfaces of glass. These works, with their depiction of the explosion of bubbles formed within that tiny space, seem to express the artist’s enduring craving for light.
Be sure to visit and see the latest stop on Miyamoto’s journey of exploring light.
この度、イムラアートギャラリーでは、6回目となる宮本佳美の個展を開催いたします。
学生時代より一貫してモノクロームの絵画を描いてきた宮本ですが、その根底には、「光」という現象を捉えたいというシンプルな追求があります。
押し花やプリザーブドフラワーを用いて透過する光を捉えることから始まり、彫刻や白く着色した花に現れる陰影を捉えて光と影を描く、あるいは海外の強烈な陽射しを浴びる鉢植えの花の印象を描いた作品等、モチーフとなる対象はさまざまですが、その制作活動には、どうしたら「光」を描くことができるのか、という作家の問いが常に存在しています。
宮本は、2022年にエミール・ガレやドーム兄弟のガラス器をモチーフに、やはり光をテーマとした新作を発表しました。その制作を振り返り、「ガラス表面の輝きを捉える光、内側から透けてくる光、物を知覚するための光、その3つの光を描いていました。(中略)ただ、絵を描く過程においてガラスそのものと十分に向き合っていない違和感を感じていました。ガラスの表面に起こる現象を描き出している感覚でした。」と回想します。
本展の新作に描かれるのは、氷に閉じ込められた植物です。当時、描ききれなかったガラスの中の部分、物質としてのガラスの表面と裏面の間にある世界を描くために、氷に閉ざされた空間を人工的につくり出し、新作のモチーフとしました。小さな空間の中に生じた気泡の爆発を描いた作品は、宮本のこれまでの「光」に対する渇望を表出させているかのようです。
光を求めて辿り着いた作家の現在地を、是非ご高覧ください。